2016 Iværksættere

2016 Iværksættere

 

Danmark har ganske nemme tilgange til at oprette  et nyt firma med hensyn til registreringer i de offentlige systemer. Det har man nu også i mange andre lande Spanien, Norge etc.

I prkasis er der mange rigtig grove benspænd og snørklede fortolkninger.  se også under Erhverv sager.

-  Hobby

- Arbejdsudleje

- Moms

- Ansættelser af medarbejdere

- Virksomhedsform

- Skat

- Arbejdsløse

- Udgifter til skattesager

- syge medarbejdere og elever

Skat Indviklede regler

Et par af de dummere eksempler:

Hvis man indbetaler sin skat eller sin moms til det offentlige for tidligt, bliver pengene sendt tilbage til iværksætteren. Hvis man betaler for sent, får man en bøde. Men man får også en bøde, hvis man har indbetalt pengene for tidligt, men ikke rettidigt betaler de penge tilbage, man har fået tilbage, da man betalte før tid.

120-dagesreglen. Reglerne siger som udgangspunkt, at en virksomhed kan fyre en medarbejder, hvis vedkommende har haft 120 sygedage i løbet af et år.

Det lyder umiddelbart fornuftigt. Men kun til mødet med systemet - for hvornår begynder man at regne, tæller weekender med i de 120 dage, og hvornår skal opsigelsen ske?

Det har vist sig, at være mere kompliceret end som så, og i dag kan man ikke afskedige en medarbejder efter 120-dagesreglen, hvis vedkommende når op på 130 sygedage uden at blive fyret. Som arbejdsgiver skal man skynde sig at slå til!

Kunne vi ikke gøre det hele lidt nemmere for alle?

Digitaliseringen burde være en hjælp for det offentlige (for det er sandelig ofte uigennemskueligt for borgeren)

»Det er lidt som med skraldebilerne. Det svarer til, at du bruger tid på at sortere dit affald derhjemme, og så finder du ud af, at det hele alligevel ender i samme dynge. Sådan er det også med digitaliseringen. Hvis du sidder og bruger tid på at udfylde alle mulige formularer, så ender det ofte i en flad pdf fil, hvor sagsbehandleren skal sidde og taste det hele ind igen,« siger Johnny Vad.

Data ender ind i fælles indbakke

Et eksempel er helbredstillægget, som folkepensionister kan søge om. Det vil efter indsendelse og udfyldelse bare blive rodet sammen og kastet ind i den fælles indbakke, fremfor at ende hos den rette sagsbehandler med det samme.

Johnny Vad mener, at borgernes opfattelse af et 'smart' system er meget langt fra virkeligheden.

»Helt overordnet, så er der mange der tror, at når borgerne bruger selvbetjeningsløsninger, så vil det sige, at man digitaliserer det offentlige - altså, at når det er smart for borgeren, så er det også smart inde bagved. Det er slet ikke det samme.«